zondag 24 januari 2016

Weer een week voorbij.

Wat gaat de tijd toch snel, voor je het weet is de eerste maand van het jaar alweer voorbij!
Voor mij een toch wel rare maand met doktersbezoeken en veel verplicht binnen blijven.
Gelukkig ben ik hier van alle gemakken voorzien en heb ik mij ook nog niet verveeld.

Zondagmiddag scheen de zon heerlijk door de ramen en de wind was weer afgenomen dus wilde we eeen stukje gaan fietsen, dat leek ons wel gezond maar dat viel erg tegen.
Het was veel te koud voor mij en kreeg het dus al snel benauwd.
Toen ik thuis weer wat op adem was gekomen en mijn man met de hond ging wandelen ben ik maar even met mijn spinnewiel verder gegaan.
Deze stukjes mooi gedraaid hout heb ik aan kleinere stukken gezaagd en de voorste twee zijn gebleekt.
De achterste grotere stukken zijn met dasty schoongemaakt en een beetje opgepoetst met was.
Ik ben niet helemaal tevreden met de kleur dus het kan maar zo zijn dat ze toch donker gemaakt worden.

En dan lees je dat het Blue Monday is.
De meest depressieve dag van het jaar!
Maar niet bij mij.
Zeg nou zelf, daar wordt je toch vrolijk van.

We zijn altijd de hele maand januari in ons huis op Ameland en dan doen we zo nu en dan een klusje.
Vorig jaar waren we al eens bezig geweest met de slaapkamers maar we waren nog niet helemaal tevreden.
De hoofdeinden van de bedden had ik vorig jaar verhoogd en bekleed met postzakkenstof en ook hebben we daar een mooie nieuwe wastafel geplaatst

Alleen de houten wand en het raam stond ons niet aan.
Te donker en gedateerd.
De wand kreeg een greywasch en het kozijn werd ivoorwit maar toen stond het gordijntje niet meer mooi, hij had ondertussen ook al wat weervlekken en dat ging er met wassen niet meer uit.

Onder het motto 'weggooien kan altijd nog' heb ik het gordijntje in een emmertje water gezet 
met een scheutje bleekwater, dat hielp wel tegen de vlekken maar de kleur was wat onbestendig geworden.
Wat doe je dan als je alle kleuren verf bij je hebt?
Gewoon je gordijntje verven met krijtverf.
Ik wilde het niet te donker dus heb ik een eetlepel Coffee opgelost in een half emmertje lauwwarm water en het goed uitgespoelde gordijn een half uur laten zwemmen in het emmertje onder het zo nu en dan roeren kreeg het gordijntje een mooie naturel kleur wat weer goed bij de rest past!

En als dan het gordijn hangt kijk je maar eens goed naar de hor, die was ook wel aan een nieuw gaas toe dus dat hebben we ook in orde gemaakt.
Daarna vond ik dat de boekenplankjes ook niet meer konden dat oude vergeelde grenen is geen gezicht als alles fris en mooi is.


Het verhaal van de plankjes lees je dinsdag bij de nieuwe Wist je.....

Na het eten hing ik een beetje op de bank met mijn tablet en keek even op fb.
Daar kwam ik deze aangrijpende foto tegen.

Twee dode dolfijnen op strand Ameland:

Op het rif ter hoogte van het Ballumer strand op Ameland is een dode dolfijnenmoeder met haar jong gevonden.

Ze zijn daar dinsdagavond gestrand en konden niet meer wegkomen. Twee hobbyvissers troffen de dieren ‘s nachts op de plaat aan. Ze waren toen al dood.

De moeder is ongeveer 2 meter lang. Het gaat vermoedelijk om een gestreepte dolfijn, een zeldzaamheid voor de Noordzee. Het jong is 1 meter lang en ligt op 10 meter afstand van de grote. 
De dieren zijn waarschijnlijk levend gestrand en hebben nog tevergeefs geprobeerd weg te komen uit de kuil in het zand.

(Bron: Leeuwarden Courant)
(Foto's: Marjan Veenedaal Teamleider @Staatsbosbeheer Ameland)

Zo sneu!
En dicht bij hier op het strand.

En toen gooide de longarts roet in het eten, hij zei: ik wil je morgen op de eerste hulp zien dus pak alles maar in!
Vrijdag ochtend op een voor ons veel te vroeg tijdstip zijn we vertrokken richting Enschede.
En om half zes was ik in het ziekenhuis voor een uitgebreid onderzoek.
Gelukkig viel het mee, de ontstekingswaardes waren laag dus geen longontsteking (meer) maar wel een geïrriteerd borstbeen, schouder en ribbenkast en dat moet met fisio en pijnstillers weer tot rust komen.

Ik ben zaterdag heel voorzichtig met een nieuw project begonnen, door de medicatie heb ik nogal veel last van kramp, ook in mijn handen wat mij behoorlijk hindert bij het handwerken maar deze 
Moet ik gewoon maken!
Gewoon elke keer een klein stukje, dan moet het goed komen!
Fijne zondag!



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om zo'n huisje op Ameland te hebben. Ik ben sowieso verzot op strand, en tja, dat heb je hier in het zuiden niet...
Zielig om deze dode dolfijnen op het strand aan te treffen. Hopelijk komen ze erachter waarom ze hier aanspoelden. Kunnen ze misschien aktie ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen. Maar ja, het is de natuur...
Vervelend dat je zo sukkelt met je longen. Dan kan ik wel begrijpen dat fietsen met zo'n koud weer een echte aanslag is. Gelukkig is er wat aan te doen, in ieder geval om het te verzachten. Succes ermee! Ook met je lieve haakwerk...inderdaad, vierkantje na vierkantje...
Liefs, Peetje

Elizabeth zei

O, jij draait ook nergens je hand voor om volgens mij...
Erg leuk om je blog te volgen!

Unknown zei

Hoi Gea,
Via een andere blog kwam ik op die van jou terecht. Je bent lekker creatief zeg! Wat leuk dat jullie een huisje op Ameland hebben en ideaal als je dan zelf zo handig bent. Goede tip om zo je gordijnen te verven! Werd het wel egaal genoeg?

Je postzakken hoofdborden vind ik erg leuk!

Ik me aangemeld als volger.

Groetjes Marieke,
rustiekbijmariek.blogspot.nl