dinsdag 8 november 2016

Wist je.......lucht drogende klei!

Nu het weer kouder wordt wil ik ook op Ameland wat soberder accessoires hebben.
Maar graag betaalbaar.
Ik had wat tin mee willen nemen maar daar is niets van gekomen.
Nou is er wel een kringloopwinkel op het eiland maar de eigenaar denkt dat hij een antiekwinkel heeft😜
Dus dan maar zelf aan het werk!

Ik heb gelukkig altijd voldoende crea spul bij mij en met een pakje klei van €1,35 kun je eigelijk best veel doen!
Lekker soer materiaal, het voelt niet als kinderklei door de steenstructuur die er door heen zit.
En na het drogen voelt het als ruw aardewerk.












Het eerst maakte ik een klokje.
Wat heb je nodig:
Ongeveer 1/4 deel van de klei
Aluminiumfolie 
Een vorm, ik gebruikte een melkbeker van aardewerk 
Een mes,buisje, prikker of een stempel

Kneed de klei en maak er een rond lapje van.
Bekleed je vorm met aluminiumfolie, of plastic als je de kei niet in de oven doet.  
Leg de klei over de vorm en druk het gelijkmatig in model.
Maak het het mes, de prikker of de stempel een patroontje op de klei.
Met een buisje heb ik een gaatje bovenin gemaakt om later het touwtje door te trekken.
Zet de vorm in de oven en laat het een uur op 100 graden drogen.
Na ongeveer een half uur is de buitenkant wel droog, haal de klei van de vorm en verwijder voorzichtig de folie.
Laat nu het klokje met de open kant omhoog nog een half uur drogen.
Als het klokje droog en afgekoeld is kan je hem nog met bv krijtverf drogen.
Ik gebruikte deze kleuren van Made@Home.
En bracht het aan met een sponsje.
Nog even goed laten drogen en dan een belletje met een stukje jutte vastmaken.
Het klokje kan hangen of liggen.

Daarna maakte ik een waxinehoudertje op de zelfde manier maar bewerkte deze met een clear-stempel.
En een bord/schaal om het setje af te maken.
Voor het bord had ik genoeg aan het halve pak klei wat over was.
Ik had een glazen deksel als mal en ook weer bekleed met aluminium.
Ook nu kon na een half uur de vorm verwijderen en de binnenkant laten drogen.
Het bord kreeg verder geen versiering alleen wat verf opgesponst.
Na het verven heb ik alles op de kachel laten drogen omdat ik geen geduld heb maar gewoon een nacht laten staan is goed natuurlijk.

Ik heb dit keer voor de Home Deco Stone Look gekozen maar er zijn ook andere soorten waar het net zo goed mee kan.
De klei kan ook zonder oven drogen maar dan duurt het wel een paar dagen, afhankelijk van de dikte van je werkstuk.
De krijtverf die ik altijd gebruik, van Made@Home heeft verder geen bescherming nodig voor deze spullen maar als je bv deco verf gebruikt werk het dan af met een matte lak of zo.

Met de terracotta ga ik de volgende keer aan de slag.
Misschien is het wel leuk om harspotjes te maken.
Mijn man gaat nog met de keukenmuur aan het isoleren dus kan ik wel aan hars komen om de potjes af te werken😅
En voor de kerst is de klei ook wel heel leuk om ornamentjes te maken.
Ik heb klei en tijd genoeg

Vanmiddag heb ik er nog een Amarillesbol bij gekocht en deze is al een stukje uit gekomen dat maakt mijn setje compleet.

Heb ik jullie nog op ideeën gebracht?
Ik hoor het graag.
Veel plezier met kleien! 








8 opmerkingen:

Happy Earl Grey zei

Dat ziet er leuk uit en bedankt voor de tip, ik wist niet dat er van die klei bestond. Het resultaat ziet er erg leuk uit, lekker bezig.
Groetjes El

Elizabeth zei

Je bent ook van alle markten thuis, Gea.
En het enthousiasme spat eraf!

Thuis bij Tjits zei

Wat een leuk spul, daar kun je je creativiteit wel in kwijt!
Heerlijk dat jullie weer een maand genieten van het eilandgevoel en de rust!

Fijne avond,
lieve groetjes, Tjits

Corrie zei

Ik had het al gezegd, ook op Ameland wordt er druk geknutseld.
Dit is wel heel leuk. Zo lekker stoer. Goed gelukt.
Ik stop het idee nog even heel ver weg. Want mijn hoofd loopt om van de ideeën. En dan komt er niks meer uit mijn handen.

Josephine zei

Ontzettend leuk weer Gea, heerlijk om steeds zo
creatief bezig te kunnen zijn. Met een hoop fantasie
zijn de mogelijkheden eigenlijk onuitputtelijk.

Het resultaat is erg mooi geworden.

Groetjes,
Josephine

Anoniem zei

Goed gelukt! Zo heerlijk stoer!!
Prachtig en met zo weinig kun je heel veel.

Ja, ideetjes genoeg nu.
Maar even geen tijd. Eerst verder met andere dingen. Alles tegelijk gaat immers niet.

Knutsel ze!

lien zei

Mooie creaties! Mijn dochter knutselt veel met die klei!

Marijke zei

Wat leuk wat allemaal hebt verzonnen!
fijne dag,
groetjes van Marijke